سبد خرید - 0 مورد

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آنتی اکسیدان ها، فواید و انواع

آنتی اکسیدان ها، فواید و انواع

]آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند از سلول های ناشی از به وجود آمدن رادیکال های آزاد و مولکول های ناپایدار که بدن به عنوان واکنش به فشارهای محیطی و سایر فشارها ایجاد می کند ، جلوگیری کرده یا رشد آنها را کند کنند. گاهی اوقات “رفتگران رادیکال آزاد” نامیده می شوند.

منابع آنتی اکسیدان می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. تصور می شود برخی از غذاهای گیاهی غنی از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های گیاهی نوعی ماده مغذی گیاهی هستند.

بدن همچنین برخی از آنتی اکسیدان ها تولید می کند که به عنوان آنتی اکسیدان های درون زا شناخته می شوند. آنتی اکسیدان هایی که از خارج بدن می آیند را برون زا می نامند.

عواملی که تولید رادیکال های آزاد در بدن را افزایش می دهند

عواملی که تولید رادیکال های آزاد در بدن را افزایش می دهند می توانند داخلی باشند ، مانند التهاب یا خارجی ، به عنوان مثال آلودگی ، قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا UV بنفش و دود سیگار.

استرس اکسیداتیو با بیماری های قلبی ، سرطان ، آرتروز ، سکته مغزی ، بیماری های تنفسی ، نقص ایمنی ، آمفیزم ، بیماری پارکینسون و سایر بیماری های التهابی یا ایسکمیک ارتباط دارد.

گفته می شود آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند ، و تصور می شود که این باعث تقویت سلامت کلی می شود.

فواید

آنتی اکسیدان ها می توانند در برابر آسیب سلولی که رادیکال های آزاد ایجاد می کنند ، محافظت کنند. فعالیت ها و فرایندهایی که می توانند منجر به استرس اکسیداتیو و آسیب سلول شوند:

فعالیت میتوکندریایی
ورزش بیش از حد
ضربه به بافت ، به دلیل التهاب و آسیب
آسیب ایسکمی و خونرسانی مجدد
مصرف برخی از غذاها ، به ویژه غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده ، چربی های ترانس ، شیرین کننده های مصنوعی و برخی از رنگ ها و مواد افزودنی
سیگار کشیدن
آلودگی محیطی
تابش – تشعشع
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند سموم دفع آفات و داروها ، از جمله شیمی درمانی
حلال های صنعتی
ازن

این ، به نوبه خود ، ممکن است منجر به موارد زیر شود:

انتشار بیش از حد یون های آزاد آهن یا مس
فعال سازی فاگوسیت ها ( نوعی گلبول سفید خون که در مبارزه با عفونت نقش دارد.)
افزایش آنزیم هایی که رادیکال های آزاد تولید می کنند.
اختلال در زنجیره های انتقال الکترون

همه اینها می توانند منجر به استرس اکسیداتیو شوند.

آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو با سرطان ، تصلب شرایین و از دست دادن بینایی ارتباط دارد. تصور می شود که رادیکال های آزاد باعث تغییراتی در سلول ها می شوند که منجر به این شرایط و احتمالاً شرایط دیگر می شوند. اعتقاد بر این است که مصرف آنتی اکسیدان ها این خطرات را کاهش می دهد.

انواع

تصور می شود صدها و احتمالاً هزاران ماده وجود دارد که می تواند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند. هر کدام نقش خاص خود را دارند و می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند تا به بدن کمک کند تا به طور موثر کار کند. “آنتی اکسیدان” در واقع نام ماده ای نیست ، بلکه کاری را توصیف می کند که طیف وسیعی از مواد می توانند انجام دهند.

نمونه هایی از آنتی اکسیدان هایی که از خارج بدن می آیند عبارتند از:

ویتامین A
ویتامین سی
ویتامین E
بتاکاروتن
لیکوپن
لوتئین
سلنیوم
منگنز
زاگزانتین

فلاونوئیدها ، فلاون ها ، کاتچین ها ، پلی فنول ها و فیتواستروژن ها انواع آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی هستند و همه آنها در غذاهای گیاهی یافت می شوند.

هر آنتی اکسیدان عملکرد متفاوتی دارد و با ماده دیگری قابل تعویض نیست. به همین دلیل مهم است که رژیم غذایی متنوعی داشته باشید.

منابع غذایی

بهترین منابع آنتی اکسیدان غذاهای گیاهی به ویژه میوه ها و سبزیجات هستند. غذاهایی که به ویژه دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند اغلب به عنوان “یک غذای فوق العاده” یا “غذای کاربردی” شناخته می شوند. برای به دست آوردن برخی از آنتی اکسیدان های خاص ، سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:


ویتامین A : محصولات لبنی ، تخم مرغ و کبد
ویتامین C : بیشتر میوه ها و سبزیجات ، به ویژه انواع توت ها ، پرتقال و فلفل دلمه ای
ویتامین E : آجیل و دانه ها ، آفتابگردان و سایر روغن های گیاهی و سبزیجات برگ دار و سبز
بتاکاروتن : میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن ، مانند هویج ، نخود فرنگی ، اسفناج و انبه
لیکوپن: میوه ها و سبزیجات صورتی و قرمز ، از جمله گوجه فرنگی و هندوانه
لوتئین: سبزیجات برگ سبز ، ذرت ، پاپایا و پرتقال
سلنیوم : برنج ، ذرت ، گندم و سایر غلات کامل ، و همچنین آجیل ، تخم مرغ ، پنیر و حبوبات

غذاهای دیگری که منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند عبارتند از:

بادمجان
حبوبات مانند لوبیا قرمز
چای های سبز و سیاه
انگور قرمز
شکلات تلخ
انار
بلوبری
سیب
کلم بروکلی
اسفناج
عدس

غذاهایی که دارای رنگ های غنی و سرزنده هستند اغلب حاوی بیشترین آنتی اکسیدان ها هستند.

اثر پخت و پز

پخت غذاهای خاص می تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش یا کاهش دهد. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که به گوجه فرنگی رنگ قرمز غنی می بخشد. وقتی گوجه فرنگی تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد ، لیکوپن در دسترس زیستی بیشتری قرار می گیرد. (پردازش و استفاده از آن برای بدن ما آسان تر است.) با این حال ، مطالعات نشان داده است که گل کلم ، نخود فرنگی و کدو سبز فعالیت آنتی اکسیدانی خود را در فرآیند پخت از دست می دهند.

نکات غذایی

هر بار که غذا می خورید ، وعده ها و میان وعده ها یک میوه یا سبزی را در آن قرار دهید.
هر روز یک فنجان چای سبز یا ماچا بنوشید.
به رنگ های بشقاب خود نگاه کنید. اگر غذای شما بیشتر قهوه ای یا بژ است ، احتمالاً سطح آنتی اکسیدان کم است. غذاهایی با رنگ زیاد مانند کلم پیچ ، چغندر و انواع توت ها را اضافه کنید.
از زردچوبه ، زیره ، پونه کوهی ، زنجبیل ، گل میخک و دارچین استفاده کنید تا طعم دهنده و محتوای آنتی اکسیدانی وعده های غذایی خود را غنی کنید.
آجیل ، دانه ها ، به ویژه آجیل های برزیلی ، دانه های آفتابگردان و میوه های خشک را میان وعده مصرف کنید ، اما مواردی را که قند یا نمک اضافه نشده انتخاب کنید.

مقدار مجاز توصیه شده روزانه (RDA) برای آنتی اکسیدان ها وجود ندارد ، اما مصرف زیاد محصولات تازه گیاهی مفید محسوب می شود.

خطرات

لازم به یادآوری است که ، در حالی که مطالعات مصرف میوه ها و سبزیجات را با سلامت کلی بهتر مرتبط می کند ، مشخص نیست که این میزان فعالیت آنتی اکسیدان ها تا چه حد است. علاوه بر این ، در مورد مکمل ها احتیاط لازم است.

به عنوان مثال ، مصرف زیاد بتاکاروتن با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری ارتباط دارد. مشخص شده است که دوز بالای ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد و استفاده از برخی مکمل های آنتی اکسیدانی با خطر بیشتر رشد تومور مرتبط است.

مکمل های آنتی اکسیدانی نیز ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. مهم است که قبل از استفاده از هر یک از این محصولات با داروساز صحبت کنید.

به طور کلی ، تحقیقات ثابت نکرده است که مصرف آنتی اکسیدان خاص به عنوان مکمل یا از طریق غذا می تواند در برابر بیماری محافظت کند. ممکن است فوایدی برای افرادی که در معرض خطر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن هستند وجود داشته باشد ، اما لازم است در مورد استفاده از مکمل ها و استفاده از مکمل ها از پزشک مشاوره بگیریم.

elnaz fatehinia وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *